Sidor

söndag 6 april 2014

Dagens bok - Vad har du bakom ryggen?

De flesta i min närhet vet att jag varje kväll läser en saga för Tor och Hugo. Dom flesta böckerna vi läser lånar vi på biblioteket. Jag älskar att gå dit med grabbarna och välja böcker och jag tycker att det är bra att dom får välja böcker själva.

Kvällens bok heter Vad har du bakom ryggen? och är skriven av Lena Sjöberg. Boken passade både Hugo och Tor. Det är egentligen inte en saga utan på varje uppslag finns en person och en fråga, t.ex. Vad har du bakom ryggen pirat? och på nästa sida, alltså bakom ryggen på piraten får man se vad han eller hon håller bakom sin rygg.

Jag ställde frågan och efter jag ställt frågan lät jag Hugo och Tor gissa på vad dom trodde att personen hade bakom sin rygg. Första personen hade en banan bakom ryggen och efter det var Hugos gissningar till 50% på att personerna hade en banan bakom ryggen. Tor var duktig och gissande på väldigt bra saker.

Boken ger möjlighet till diskussion eftersom man kan prata om vad just den personen har en viss sak bakom ryggen och vad han/hon ska med saken till. Bilderna är fina och i helhet tycker jag att boken var riktigt bra.

Vill du veta mer om författaren Lena Sjöberg, som för övrigt inte bara är författare utan illustratör, kan du kika in på hennes hemsida. HÄR!

Vill du köpa boken kan du göra det HÄR!

Kvällens bok.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar